onsdag 23. juni 2010

O-hellige 70-tall...

Det er mye fra 70-tallet jeg virkelig liker når det gjelder interiør. Mye flotte jordfarger i flere nyanser av brunt, gult, orange og grønn i herlige store mønstre på tapet og vinyl er jo et kjennetegn på hus fra denne tiden. Men så er det disse herlige comboene som ble brukt til oppvarming. Olje eller parafin i kombinasjon med en peis som ikke varmer. Og når jeg her kaller dem herlige, ja, da er det med et veldig ironisk tonefall. Dette er virkelig noe av det værste jeg ser!



Jeg har ønsket meg ny ovn lenge, men med den nye påkrevde rentbrennende teknologien i ovnene har prisene steget, og som fattig student er det ikke bare-bare å spytte ut flere tusen på noe man egentlig har. Likevel fant vi ut i vinter at det blir dyrere å ikke investere i en ovn. Jeg vil ha en ovn som kan varme hele hovedetasjen i tilfelle strømstans, den skal være liten, elegant, og jeg vilse flammen.



Over sees en Contura-ovn som er innenfor kravene mine, men under... Under ser dere en Morsø-ovn. Dansk, herlig, moderne støpejernsovn. Bare se for deg denne ovnen med et sånt høyt avtrekksrør opp og inn i pipa. Fantastisk! Litt dyrere, men dansk design slår svenskene ned i slagstøvla, og er vel verdt prisen. Ferdig, på plass i stua med glassplate, rør og levering kommer den på rett i underkant av 20 lapper.

1 kommentar:

  1. Best og fines, og forbindes med alle andre tall enn 70! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23107991

    SvarSlett